iunie 21

Alinierea Nivelurilor Neurologice

0  comments

DEFINIȚIA PROCESULUI ȘI A CONCEPTELOR

Alinierea nivelurilor neurologice este unul dintre procesele de bază din NLP. Aceasta a fost elaborată de Robert Dilts pe baza lucrărilor lui Gregory Baetson.

Nivelurile neurologice sunt următoarele: mediu, comportament, aptitudini, convingeri, valori, identitate, spiritualitate(misiune, apartenență). Fiecare nivel are un conținut specific pe care îl descoperim punând anumite întrebări, cum ar fi: unde și când?, ce?, cum?, de ce?, cine?, cui aparțin?, care este misiunea mea pe acest pământ?

Alinierea se referă la realizarea tuturor criteriilor/resurselor necesare pentru atingerea obiectivului propus. Uneori aceste criterii sunt necunoscute sau deformat cunoscute și atunci este nevoie de o clarificare. Acest proces de clarificare se numește ALINIERE deoarece prin realizarea sa, criteriile descoperite reprezintă cu o foarte mare specificitate constelația personală necesară atingerii obiectivului. Expresia manifestării obiectivului la fiecare nivel neurologic poartă numele de CONGRUENTA.

UTILITATEA PRACTICĂ A PROCESULUI

Este foarte important pentru mine să știu motivul pentru care folosesc un process NLP și care sunt beneficiile sale. “De ce să aliniez nivelurile neurologice?” Poate puțină nealiniere mă mai scoate și pe mine din cutie și mă face mai creativ și poate chiar mai îndrăzneț.

Excelentă problematizare, totuși alinierea și nealinierea nu se exclud una pe alta. Așa cum este în brainstorming când în prima fază notez fiecare idee fără vreo critică, în cea de-a doua fază deja încep să fac ordine și să caut o logică în tot ceea ce fac. Nu doar brainstormingul este bun pe post de exemplu.

Metoda Disney din NLP este de asemenea o alternare între focalizare, concentrare și libertate, destindere. Focalizarea pe obiectiv produce alinierea. Libertatea are ca beneficiu descoperirea resurselor. În acest punct al ideilor pot să observ că idea de ALINIERE are inclus în ea și un anumit grad de libertate, care nu duce la nealiniere ci, din contră, la o puternică aliniere a manifestarilor obiectivului de la fiecare nivel.

Și acum pentru a răspunde mai concret la întrebarea “Care este utilitatea procesului de aliniere a nivelurilor neurologice?” pot să ofer cateva opțiuni: rezolvarea unor probleme psihologice(angoase, anxietăți, fobii, depresii, insomnii, tulburări alimentare), optimizarea personală (dezvoltarea unor abilități pe care deja le aveți latent: relaționare asertivă, orientarea către soluții nu către probleme, samd), atingerea unor obiective precise.

Joseph O’connor afirmă că “acesta este un exercițiu foarte eficient, care te ajută să ajungi la diverse resurse și la armonie utilizând nivelurile neurologice”.

METODA DE LUCRU

O să expun în cele ce urmează pașii esențiali ai procesului făcând deseori trimitere la metoda aleasa de O’connor în manualul său de NLP. De asemenea voi împărtăși cu voi anumite observații personale din timpul lucrului cu procesul.

$11. Exploratorul identifică/imaginează o situație în care a avut/ar avea nevoie de o resursă sau de mai multe pentru a face față situației cu mult mai bine decât până atunci. În acest moment este foarte important să aveți confirmată dorința fermă a exploratorului de a lucra, precum și verificarea ecologică, întrucât altfel nu se produce schimbarea sau apar foarte multe blocaje pe parcurs.

O’connor spune în manualul său că cel mai bine este ca exploratorul, după ce și-a ancorat (a lipit pe podea stikere pe care a scris fiecare nivel neurologic) nivelele neurologice să se așeze în așa fel încât să poată să pășească inițial în spate. Deci, tot parcursul de explorare și obținere a resurselor, de la Mediu spre Spiritualitate o recomandă să se realizeze mergând către spate.

Logica lui O’connor se bazează pe metafora: tot traseul să fie ca o intoarcere în timp. Dupa care, odată obținute resursele necesare, direcția de mers să fie în față, către prezent și viitor, ancorând la fiecare nivel starea fiziologică și resursele descoperite.

$12. Urmează ca exploratorul să pășească în fiecare nivel neurologic, ancorat fie fizic, pe jos, cu stickere, fie mental. Întrebările pe care Ghidul le pune Exploratorului la fiecare nivel le-am notat mai sus.

De asemenea se poate recurge la întrebări de tipul VAKOG(Vizual, Auditiv, Kinestezic, Olfactiv, Gustativ), elicitând(făcând trimitere/accesând) modalitățile și submodalitățile, acolo unde există dificultăți în explorare.

$13. Din experiența mea, am observat că este util să impart procesul în anumite etape. La dus, nivelurile Mediu, Comportament și Abilități, le putem explora cu precadere din punctul de vedere al situației reale, când Exploratorul nu are suficiente resurse.

Nivelurile Convingeri până la Spiritualitate le putem explora dintr-un punct de vedere mai general, nu doar din perspectiva situației pe care se lucrează. Se pot pune întrebări de tipul “Care sunt valorile tale în general?”, “Care dintre convingerile tale ți le amintești în acest moment?”

$14. Acest parcurs poate să fie făcut fie în transă (unde alfa, în down time), fie în stare de veghe (unde beta, în up time). În momentul în care procesul se face în transă, este foarte important să se calibreze și să se păstreze raportul cu Exploratorul.

$15. În mometul în care s-a ajuns la nivelul Spiritualitate și Exploratorul și-a găsit răspunsurile sale, se parcurge traseul invers. O’connor sugerează să i se comunice un anumit ghidaj Exploratorului și anume să pastreze starea fiziologică de la Nivelul Spiritualitate și să pășească pe nivelul Identitate, observând astfel modificările apărute la nivelul Identității.

Când procesul se face în transă, am observant că doar prin calibrare și păstrarea raportului este suficient pentru a ghida Exploratorul prin proces, fără a mai fi necesar să se transmita ghidaje de tipul “păstrează starea fiziologică de la nivelul X.” Se poate identifica momentul de ascensiune a stării, situație în care Ghidul îl invită pe Explorator să pășească pe următorul nivel neurologic.

$16. Pe traseul de intoarcere se poate ghida atenția exploratorului către schimbările care au aparut la nivelele la care ajunge, descoperind astfel resurse importante.

$17. La sfârșitul procesului, pentru un efect mai amplu și stabil în timp, se pot ancora starea și resursele, și se poate face Future Pacing.

Uneori, acest proces este parcurs de către explorator cu ochii deschiși, comunicând constant cu ghidul. Atenția Ghidului, raportul la nivel non-verbal, para-verbal și verbal este de o maximă importantă. Tendința acestui tip de Explorator este de a deshide diverse subiecte de discuție și a-și amenaja tranziția din zona de confort spre cea de explorare a noului, cerând sfaturi, idei, solutii sau doar împărtășind.

Acest lucru poate să creeze confuzie în Ghid cât și în Explorator. Este foarte important să ne fie clar, în calitate de Ghid care ne este rolul acolo. Să ținem minte presupozițiile “Harta nu este teritoriul” și “Orice eșec este un feedback”. Exloratorul poate sa “greșească” dupa criteriile Ghidului, dar să aibe foarte mari beneficii dacă este ghidat să își exploreze singur răspunsurile personale.

CONTROVERSE TEORETICE/PRACTICE ȘI SOLUȚII: PETER MCNAB ȘI KEN WILBER

Mi se pare foarte important din punctul de vedere al cercetării functionării nivelurilor să mă opresc asupra unor afirmații deosebite ale lui O’connor despre procesul de aliniere.

Modelul poartă numele de “niveluri neurologice” și poate fi de ajutor fără a fi totuși foarte consistent sau complet (pe alocuri nici nu este logic) – p.51, Manual de NLP

Nivelurile neurologice nu reprezintă o ierarhie. Sunt legate între ele și se influențează unele pe altele. – p.52, Manual de NLP

Pornind de la aceste doua afirmații, doresc să fac trecerea către câteva idei expuse de Peter McNab în articoulul său, Aligning Neurological Levels – A REASSESSMENT – Some Thoughts on Moving Towards an Integral NLP, scris în anul 1999. Peter McNab a fost intrigat la vremea respectiva de faptul că se afirma despre acest proces ca este logic și că nivelurile sunt ordonate ierahic. Prin articolul său a dorit să dezvolte subiectul și să combată cu argumente acest punct de vedere.

Persoana ale cărei teorii l-au inspirat cel mai mult pe Peter a fost Ken Wilber. Refuzând conceptul de ierarhie, Peter se oprește la cel de holarhie și holoni, consacrați de Wilber. Pentru a explica acest concept de holon, Peter exemplifică cu ajutorul atomului. Atomul este un lucru total, de unul singur și în esența sa, dar totuși este parte dintr-un alt element iar acesta este parte din alte molecule. O literă este un întreg și de asemenea poate să facă parte dintr-un cuvant, care este de asemenea un întreg, dar care totuși poate să facă parte dintr-o propoziție.

Un alt exemplu din care Wilber, de data aceasta, extrage o idee importantă este acela cu pădurea și copacul, la care aplică logica de mai sus. Totuși, dacă distrugem pădurea pot să mai rămână copaci, dar dacă distrugem copacii nu mai ramane nicio pădure. De aici desprinde Wilber idea de DIRECȚIE A DEZVOLTĂRII. Fiecare holon ce urmează, transcende și include holonul anterior. De aceea Pădurea transcende și include Copacul și nu vice-versa. Aceasta a fost o scurtă istorie o conceptului HOLON.

De ce am început să vorbim despre holoni?! Despre perspectiva ierarhică a alinierii nivelurilor neurologice, se poate specula că are câteva erori categoriale. Peter exemplifică o primă eroare prin faptul ca este imposibil să se treacă de la nivelul Mediului la nivelul Comportamentului și apoi mai departe la urmatoarele nivele. Motivul este următorul: “oricâte litere ai pune una lângă alta și oricâte cuvinte ai forma, în oricât de multe propoziții și fraze, tot nu ai putea să îți cumperi o mașină”.

Ce dorește Peter să spună cu asta? El sugerează că este nevoie de o anumită categorie logică care să fie vizată de la începutul procesului până la capăt. Uimirea lui vine în momentul în care observă că, în pofida faptului că această categorie logică nu este afirmată de la începutul procesului, modificarea tot se produce în Explorator. În acest moment se poate observa cu mai multă claritate faptul că Peter dorește doar să descrie mecanica ce stă în spatele procesului de aliniere a nivelurilor neurologice și nu să combat, așa cum am afirmat la început.
INDIVIDUAL EXTERIOR

INDIVIDUAL INTERIOR

COLECTIV INTERIOR

COLECTIV EXTERIOR

Despre ce categorii logice vorbeste Peter? Despre cele descrise de Ken Wilber și anume: Individual Interior (II), Individual Exterior (IE), Colectiv Interior (CI) și Colectiv Exterior (CE). Aceste categorii logice descriu contextual/mediul situației alese de către Explorator.

Peter sugerează faptul că de fiecare dată, Exploratorul are o perspectivă parțială asupra evenimentului, iar lucrurile se organizează totuși în holoni și se crează holarhii, întrucât, la nivel subconștient, este aleasă una dintre aceste categorii prin prisma căreia este evaluată situația.
Mai jos am creat o simulare despre cum poate să fie formulată în fiecare cadran fobia de șerpi.

MEDIU/Context

II: Mi se face frică când mă gândesc la șerpi.

IE: Îmi este cumplit de teamă când văd un șarpe.

CI: Teama de șerpi mă face să mă gândesc că nu fac parte din această lume ce iubește reptilele.

CE: Mă enervează că nu există locuri special amenajate în fiecare cartier pentru oameni care doresc să stea cu șerpii.

Comportament

II: Nu mă mai mișc, de parcă sunt paralizat

IE: Țip și mă cațăr undeva sus

CI: Devin agitat și dau mult din mâini când vorbesc cu cineva despre asta. Nici nu privesc în ochi persoana. Întorc spatele.

CE: Sunt încordat tot. Vorbesc mult. Gesticulez. Fixez persoana în ochi.

CONCLUZII

Ca o concluzie la scurta recenzie a ideilor lui Peter McNab și Ken Wilber pot să spun că această mecanică a logicii subconștiente poate să aducă clarificări la nivelul tehnicii de ghidare a exploratorului.

O altă consecință poate să fie sugerarea unui alt process NLP ce are la baza cele 4 cadrane: situația pe care lucrează Exploratorul să fie formulată și lucrată la nivelul celor patru cadrane.

Autor: Sever SAVA, Psiholog, NLP Master ARONLP, EANLP


Radu Sărăndan

Radu Sărăndan

DE ce să alegi Vreaunlp România?

     Dr. Radu Sărăndan este Master Trainer NLP, NLP Master Coach, Wingwave® coach, Senior coach ANC, absolvent de Master în Psihologie, Medic homeopat și are o experiență de peste 5.000 de ore de predare a tehnicilor de NLP și peste 1000 de ore de coaching.


• fondatorul proiectului Vreau NLP! România, unul din cele mai complexe programe de dezvoltare personală şi profesională prin tehnici de NLP.

• fondatorul tehnicii de eliberare a viitorului de așteptările din trecut.

• fondatorul mecanismului Racheta – de la demotivare la motivare maximă.

• fondator al proiectului de dezvoltare antreprenorială Coaching Organizațional pentru Succes

• co-fondatorul proiectului Catharsis Neuro-Lingvistic.

• co-fondatorul proiectului Călătoria Interioară.

• co-fondatorul proiectului de Leadership – Șlefuiește Diamantul.

• co-fondatorul proiectului Jurnalul unui adolescent – proiect destinat adolescenţilor.

• creatorul workhop-urilor “Devino femeia care iţi doreşti să fii”, “Atitudine de success” și “Programează-ţi viitorul”,

• co-fondatorul programului ”Vindecă rănile trecutului”

Related posts

Radu Sărăndan

august 5, 2013

Radu Sărăndan

iulie 29, 2013

Radu Sărăndan

iulie 23, 2013

Page [tcb_pagination_current_page] of [tcb_pagination_total_pages]

Ce părere ai despre acest articol?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}