fbpx

31 octombrie 13

PERSUASIUNE versus MANIPULARE

0  comments

Manipularea a devenit un concept deviat în minţile laice care evită orice contact mental-emotional cu un astfel de cuvânt malefic, în timp ce confuzia cu sintagme ca arta persuasiunii ori ştiinţa influenţării tind să anuleze distincţiile subtile, anatemizând treptat şi aceste noţiuni care poartă un anumit grad de nobleţe şi rafinament.

Un concept este doar o alăturare de litere care au un corespondent în sectorul auditiv până când un grup semnificativ de oameni îi acordă un înţeles clar.
Conform unei definiţii standard, persuasiunea ar fi “Acţiunea, darul sau puterea de a convinge pe cineva să creadă, să gândească sau să facă un anumit lucru”.

Pe de altă parte, manipularea se referă la “a antrena, prin mijloace de influenţare psihică, un grup uman, o comunitate sau o masă de oameni la acţiuni al căror scop aparţine unei voinţe străine de interesele lor”.

Din aceste definiţii, dincolo de arta influenţării intrinsecă ambelor, se desprinde o diferenţă esenţială, constând în scopul convingerii celorlalte persoane. Dacă persuasiunea admite un eventual cod deontologic, o influenţare care poate aborda principiul win-win sau chiar se axează pe o schimbare în convingerile subiectului, manipularea are o caracteristică aparte, şi anume voinţa persoanei care manipulează, străină de interesele subiecţilor supuşi manipulării.

O altă diferenţă, relativ importantă, se desprinde din restricţia rezultatului manipulării la o acţiune (a face un anumit lucru) a subiecţilor influenţaţi subordonată scopului străin intereselor acestora, în concordanţă cu sinonimele a mânui sau a manevra.

Persuasiunea  nu este îngrădită la un rezultat vizibil în planul fizic, putând avea ca scop schimbarea unei convingeri, o modificare în ierarhia valorilor unei persoane, renunţarea la un obicei etc.

Pentru a evidenţia una dintre sursele confuziei între termeni, este suficient să ne imaginăm efortul unui vânzător experimentat care convinge un cumpărător nesocotind dorinţele acestuia şi eludând regretul post-achiziţie, cu scopul de a-şi îndeplini target-ul.

pers 2Cu exact aceleaşi tipare de limbaj persuasiv (şi limbajul non-verbal, desigur), vânzătorul poate pendula de-a lungul graniţei care delimitează persuasiunea de manipulare, iar rezultatul ambelor arte (sau, probabil, ştiinţe) este achiziţionarea unui produs. Dacă vânzătorul a vizat exclusiv scopul său, achiziţia va fi mai scumpă şi mai puţin (sau deloc) folositoare, cu satisfacerea interesului exclusiv al vânzătorului manipulator.

Vânzătorul persuasiv vizează deopotrivă interesul cumpărătorului şi acceptă achiziţia unui produs mai ieftin dar axat pe dorinţele clientului, sau, in extremis – dacă nu deţine un produs corespunzător, este capabil să renunţe la o vânzare de moment, fidelizând totodată cumpărătorul potenţial printr-o fină demonstraţie de loialitate.

Cunoaşterea tehnicilor de persuasiune devine astfel esenţială pentru a evita să fim manipulaţi, în timp ce aceeaşi cunoaştere ne dă puterea de a alege să persuadăm sau să manipulăm.

Psih. I.Manole,  NLP Master Practitioner, ARONLP, EANLP


Radu Sărăndan

Radu Sărăndan

DE ce să alegi Vreaunlp România?

     Dr. Radu Sărăndan este Master Trainer NLP, NLP Master Coach, Wingwave® coach, Senior coach ANC, absolvent de Master în Psihologie, Medic homeopat și are o experiență de peste 5.000 de ore de predare a tehnicilor de NLP și peste 1000 de ore de coaching.


• fondatorul proiectului Vreau NLP! România, unul din cele mai complexe programe de dezvoltare personală şi profesională prin tehnici de NLP.

• fondatorul tehnicii de eliberare a viitorului de așteptările din trecut.

• fondatorul mecanismului Racheta – de la demotivare la motivare maximă.

• fondator al proiectului de dezvoltare antreprenorială Coaching Organizațional pentru Succes

• co-fondatorul proiectului Catharsis Neuro-Lingvistic.

• co-fondatorul proiectului Călătoria Interioară.

• co-fondatorul proiectului de Leadership – Șlefuiește Diamantul.

• co-fondatorul proiectului Jurnalul unui adolescent – proiect destinat adolescenţilor.

• creatorul workhop-urilor “Devino femeia care iţi doreşti să fii”, “Atitudine de success” și “Programează-ţi viitorul”,

• co-fondatorul programului ”Vindecă rănile trecutului”

Related posts

Radu Sărăndan

iulie 16, 2016

Persuasiunea agresivă
La naiba cu persuasiunea elegantă! – Tehnici de atac – partea a II-a
La naiba cu persuasiunea eleganta! – Tehnici de atac – partea I

Page [tcb_pagination_current_page] of [tcb_pagination_total_pages]

Ce părere ai despre acest articol?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}