Coaching-ul – parteneriat pentru realizarea performantei si excelentei
Notiunea de “coach” isi are originile in domeniul sportiv, insa, intamplator sau nu, cuvantul “coach” in limba engleza are si sensul de “trasura”, “autocar”, “vagon” – asadar un vehicul de transport care face legatura intre doua sau mai multe destinatii, in cadrul unui itinerariu.
La inceputul anilor ’70 , Timothy Gallwey a lansat un concept revolutionar pentru dezvoltarea excelentei personale si profesionale, pe care l-a numit „The Inner Game” (jocul interior).
Metoda conceputa de el a fost ulterior folosita cu rezultate exceptionale nu doar in sport (tenis, golf, ski etc), ci si in afaceri, sanatate si educatie.
Prin publicarea in 1974 a cartii sale „The Inner Game of Tennis”, Gallwey evidentiaza importanta componentei psihologice in realizarea performantei de varf, afirmand ca „adversarul din mintea noastra este mai puternic decat cel de pe teren”.
Altfel spus, in orice actiune intreprinsa de catre un individ, exista un „joc” exterior – jucat in cadrul unei arene exterioare si in care se depasesc obstacole externe pentru atingerea unui anumit obiectiv, precum si un „ joc” interior care are loc in mintea jucatorului si care este jucat impotriva unor obstacole precum: frica, neincrederea, lipsa de concentrare, convingeri si credinte limitatoare, toate acestea blocand practic drumul individului catre realizarea intregului sau potential.
Mai ales dupa anii 90, coaching-ul – asa cum a fost el facut cunoscut si de catre Thomas Leonard (considerat de multi ca fiind si fondatorul coaching-ului ca profesie), Sir John Whitmore (autorul cartii “Coaching for performance”, 1992) dar si de multi altii, reprezinta cadrul in care coach-ul si coachee-ul (clientul) creeaza si dezvolta un parteneriat in cadrul caruia clientul nu numai ca isi identifica exact atat starea sa actuala si starea dorita (obiectivele), ci si parcurge drumul realizarii obiectivelor fixate, coach-ul fiindu-i alaturi in cadrul acestei experiente, avand responsabilitatea de a crea “mediul” in care clientul sa isi poata identifica, utiliza, asimila toate resursele de care are nevoie pentru realizarea performantelor dorite.
Facand o analogie, putem spune ca rolul coach-ului poate fi similar unui mijloc de transport cu care se deplaseaza clientul, insa cel care stabileste destinatia (obiectivele), ruta (etapele intermediare), viteza (timpul alocat), gradul de confort (disponibilitatea de a iesi din zona de confort pentru a produce schimbarea) etc. este clientul insusi.
Cunoscut si sub denumirea de “coaching participativ”, acest tip de coaching pleaca de la premisa ca fiecare dintre noi, ca si fiinte umane, detinem in interiorul nostru absolut toate resursele necesare pentru a atinge pe deplin nivelul de performanta si excelenta dorit, rolul coach-ului in acest caz fiind acela de a-l ghida pe client catre descoperirea propriului sau potential si a resurselor pentru realizarea acestui potential.
Prin „resurse” sunt denumite generic toate mijloacele pe care le putem utiliza pentru sustinerea unui anumit scop. Resursele pot fi, de exemplu, stari, ganduri, anumite posturi fiziologice, strategii, experiente, oameni, evenimente, etc.
Fiecare clipa a existentei noastre este definita si experimentata de noi, ca fiinte umane, prin „stari”.
O „stare” poate fi definita ca fiind totalitatea conditiilor fizice si neuronale (minte-corp-emotii) la un moment dat.
In momentele in care simtim, de exemplu, neincredere, descurajare, teama, etc, experimentam o stare lipsita de resurse, in timp ce in momentele in care simtim bucurie, optimism, incredere, curaj etc experimentam o stare plina de resurse.
In acest context, NLP-ul apare ca instrumentul perfect pe care coach-ul il poate utiliza in scopul obtinerii unor rezultate extrem de rapide, profunde si durabile in lucrul cu clientul.
Coaching-ul NLP reprezinta in acest moment modalitatea cea mai rapida de a produce schimbarea de la o stare actuala lipsita de resurse catre o stare dorita, plina de resurse, in care potentialul uman se poate dezvolta neingradit si liber de povara convingerilor limitatoare.
Pe deplin constient de credintele, valorile, obiectivele sale si armonizarea acestora cu mediul in care acesta traieste si isi desfasoara activitatea, clientul reuseste sa adopte cele mai potrivite comportamente si strategii pentru atingerea performantei si excelentei in orice domeniu al vietii sale.
Astfel, coaching-ul NLP este utilizat in cele mai diferite situatii de viata sau de business, aria sa de actiune fiind practic nelimitata, atat timp cat se urmareste realizarea performantei in domeniul ales.
Coaching-ul poate fi individual sau de grup, coaching „de viata” (life-coaching), business coaching, executive coaching, team coaching, parenting coaching, coaching de cariera, coaching de relatii, etc.
Ceea ce recomanda utilizarea coaching-ului NLP si crediteaza raspandirea sa atat de rapida din ultimii ani sunt performantele realizate atat in coaching-ul de viata, cat si in cel de business, din ce in ce mai multe companii incepand sa implementeze programe de formare in coaching pentru managerii lor, astfel incat acestia sa poata aplica coaching-ul in relatiile lor cu echipele pe care le conduc.
In acest mod, s-au constatat ca indicatori precum ROI au crescut de pana la 600% fata de un training obisnuit.
Avand ca principale obiective dezvoltarea potentialului uman, realizarea performantei si excelentei, VREAU NLP ROMANIA ofera celor interesati atat cursuri de formare in Coaching NLP, cat si sesiuni de coaching celor care doresc sa isi imbunatateasca performantele in diverse domenii, sa exceleze in domeniile in care doresc si sa isi exprime potentialul de care dispune fiecare, in interiorul sau.
Dacă dorești să schimbi ceva în viața personală sau profesională programează o ședință de coaching la tel. 0744 366 157 sau prin email: office@vreaunlp.ro.