“Metaphor, that’s how the whole fabric of mental interconnections holds together. Metaphor is right at the bottom of being alive.”
Gregory Bateson
Va invit sa vizionati o trecere in revista despre Metafora. Pe scurt, este vorba despre scopul utilizarii metaforei, caracteristicile principale ale metaforei, definitia etimologica a ei, o etapizare a pasilor pentru a crea o metafora eficienta, iar in final cateva exemple de metafore utilizate de Milton Erickson.
Scopul utilizarii unei metafore este pentru a ne ajuta sa depasim rezistenta constientei si a realiza o comunicare la un nivel mai profund. Intrucat nivelul la care ne referim este cel al subconstientului (in paradigma miltoniana)/inconstientului (in paradigma freudiana), tehnic vorbind, putem sa afirmam ca orice informatie adresata acestui nivel, produce modificari generative in intreaga fiinta.
Trasaturile fundamentale ale metaforei, asa cum o utilizeaza Milton H. Erickson, sunt abstractivitatea, ambiguitatea, nonspecificitatea conceptuala.
Mai departe, va redau 6 pasi importanti in construirea unei metafore:
1. Determinati problema sau situatia persoanei din fata voastra, apeland in intregime la experienta relatata de ea;
2. Identificati rezultatul dorit de aceasta persoana
3. Intrebati-va: “despre ce este acest exemplu din metafora mea?”. Esti in cautarea unei povesti sau a unei metafore care va duce persoana din fata ta, din locul in care se afla acum catre obiectivul ce si-l doreste, fara a fi necesar ca ea sa realizeze conexiuni constiente exact in acel moment.
4. Metaforele trebuie sa contina reprezentanti ai constructelor interne Vizuale, Auditive si Kinestezice, cu tot cu submodalitatile descoperite in experienta clientului.
5. Metaforele trebuie sa fie codate cu atribute simbolice care sunt recipiente de inteles si semnificatie pentru client;
6. Spuneti metafora.
Autor: Sever SAVA, Psiholog, NLP Master ARONLP, EANLP