Hipnoza – Istoric – Partea a III-a
Marchizul de Puysegur
Unul din discipolii lui Mesmer, marchizul de Puysegur si doi frati de-ai lui, au platit lui Mesmer, enorma suma de 400 ludovici de aur ca sa-i invete tehnica folosita. Marchizul incepe sa practice pe servitorii lui. El magnetiza un copac si il leaga de copac pe un tinar pastor, Victor. Apoi incepe sa faca pase cu mina in dreptul fetei. Dupa citeva pase, Victor inchide ochii si adoarme. Marchizul ii ordona sa se trezeasca si sa se dezlege. Victor se dezleaga, dar pastreaza ochii inchisi. Puysegur realizeaza pe moment ca a realizat un fel de transa, dar habar nu are de originea ei. Doua secole si ceva dupa eveniment, stiinta este la acelasi nivel – stim ca se realizeaza ceva, dar nu se cunoaste originea.
Ceea ce s-a produs a fost numit ‘’mesmerism’’. Termenul de hipnoza va fi introdus abia in anul 1843 de catre James Braid. Puysegur repeta transa cu Victor si face descoperiri uluitoare: el ii da comenzi mentale lui Victor si acesta le aduce la indeplinire ca si cum ar fi fost date verbal. Mai mult, discutia dintre ei se purta astfel: Puysegur ’’vorbea mental’’ iar Victor raspundea verbal. Puysegur descrie in ‘’Memorii in ajutorul istoriei magnetismului animal ‘ ’in 1809, cum l-a facut pe Victor sa repete cuvintele unui cantec pe care marchizul il canta mental. Un alt lucru uluitor a fost constat. In stare normala, constienta, Victor era un om neinstruit, mai degraba prost, iar in transa devenea pe departe mai inteligent si perceptiv. Astfel, se face pentru prima data o asociere clara intre hipnoza si fenomenele paranormale (de multe ori aceste fenomene paranormale in stare de transa sint asa de socante incit lumea le confunda total cu hipnoza).
Pentru a-si dovedi autenticitatea, Puysegur, in fata unei audiente pune un alt subiect in transa, Madeleine, si ii transmite ordine mentale. Ba mai mult, invita audienta sa ii transmita lui Madeleine ordine (ca de exemplu luarea unor obiecte) si Madeleine de fiecare data, fara gres, executa ordinul. Pentru a fi sigur ca nu este o inscenare codificata i se leaga ochii lui Madeleine si ea performa in aceasi masura. Un baron sceptic si banuitor ca s-ar putea ca marchizul sa aiba un cod pe care sa-l utilizeze in experiment cu subiectul, ii cere lui Puysegur sa-si desfasoare experientele in casa unui prieten de-a lui, Mitonard. Madeleine este pusa in transa si Mitonard ii da ordine mentale pe care fata le aduce la indeplinire.
Un alt sceptic, Fournel, care sustinea ca 90 % din fenomenele magnetice sunt sarlatanie, in fata subiectului legat la ochi, care in transa ia obiecte de pe o masa la ordinele lui mentale, admite ca aceasta nu mai este frauda. Este evident ca nu mai are importanta ca Fournel avea dreptate, ca 90% dintre fenomenele prezentate ‘’pe piata’’ in acel moment erau sarlatanie – conteaza acele 10% care demonstreaza existenta certa a unor fenomene in afara unei explicatii logice.
De fapt, Puysegur a demonstrat existenta telepatiei, care de fapt va primi acest nume un secol mai tirziu.
Nimic din cea ce s-a intimplat nu-l contrazice pe Mesmer, ca ar exista fluide care afecteaza corpul. Puysegur a facut demonstratii publice ale unui fenomen care contrazicea faptul ca omul ar fi un fel de masina, cu mintea un produs al corpului. Ceea ce a demonstrat el, este ca mintea, oarecum, este independenta de corp si oarecum, la un nivel mai inalt decit corpul. El nefiind insa doctor (spre norocul lui), nu intra in concurenta cu corpul medical, iar experientele lui sunt viu si larg discutate. Din acest moment, incep sa abunde experimentele in hipnoza.
Ramona Dumitrascu – NLP Practitioner ARONLP, EANLP