Femeia in ochii celor care o privesc de-a lungul secolelor
Dintotdeauna, femeia a fost sursa de inspiratie artistica, prezentata in diverse ipostaze de la fetita la sotie, iubita, amanta sau mama, iar iubirea pare sa fie cel mai important aspect al vietii ei in ochii creatorilor de arta. In literatura, iubirea este asociata femeii si descrisa diferit de catre fiecare scriitor in parte, dupa cum a perceput-o el in epoca in care a trait. Cei care s-au ocupat cu studiul personajelor feminine din literatura au identificat trei tipologii (1):
„Femeia depreciata” este postura in care femeia se regaseste timp de secole in literatura marcata exclusiv de barbati care traiau intr-o societate misogina, in care femeia era inferioara barbatului, avand un rol exclusiv de perpeturare a speciei, fiind de fapt doar o simpla entitate biologica cu destinul prestabilit de a apartine direct sau indirect unui barbat. De cele mai multe ori, femeia depreciata este lipsita de experienta sau daca totusi poseda aceasta calitate, ea este surprinsa mai mult din perspectiva sexuala decat ca experienta de viata. Exemple de autori ce surprind tipologia femeii depreciate il constituie majoritatea operelor literare existente pana cand au inceput femeile sa scrie despre ele insele si sa devina oficial scriitoare.
„Femeia apreciata” este creata de Simone de Beauvoir, cea care afirma ca „femeie nu te nasti, ci devii”, definind profilul femeii cu preocupari intelectuale, fiind permanent in cautarea propriilor valori, uneori diferite de cele ale societatii in care traieste.
Evolutia societatii in conditiile globalizarii si al consumerismului a creat o noua tipologie de femeie „nedefinita, hiperintelectualizata, independenta”. Cel care a descris o astfel de femeie este Gilles Lipowetsky, explicand ca de fapt acest gen de femeie este creata de societatea in care traieste. Analizand pe rand toti factorii ce influenteaza aceasta societate si avand ca punct de plecare cultura moderna, moda, tendintele pietei, ce au ca element comun individualismul exacerbat, dorinta de a lasa de-o parte trecutul, atentia se indreapta spre crearea viitorului si de a face totul pentru simpla placere personala.
Femeia de astazi in ochii mei
Intr-o lume complexa, cum este cea in care traiesc, este dificil sa clasific femeile, desi nu este imposibil daca as avea in vedere criterii clare. Dar si asa, traind doar o parte a realitatii, o percep doar pe cea cu care interactionez si as fi nedreapta cu cealalta parte a realitatii ,pe care o constientizez mai putin.
Ceea ce constat este ca gravitez in jurul a doua tipuri de lumi populate cu femei:
-Lumea femeilor care cauta o independenta financiara, intr-o lume dura, dar a naibii de frumoasa, a antreprenoriatului sau in postura de angajate si
-Lumea femeilor care lupta pentru independenta spirituala si pun accent pe dezvoltarea personala si spirituala.
Desi nu sunt neaparat separate, elementul comun al celor doua lumi il constituie independenta, care trebuie privita in termeni actuali, ce nu au legatura cu feminismul specific secolului al XIXlea cand femeia lupta pentru emanciparea sa.
Societatea actuala este caracterizata de schimbari manifestate prin influentele culturale centrate spre descoperirea sinelui si prin fragilitatea relatiilor de cuplu. Astfel femeia este indreptata catre zona independentei cu scopul de a surmonta situatiile neprevazute si nu catre sfera feminismului exacerbat, demonic, ce indeamna la o lume fara barbati, in care sa se intoarca roata istoriei si acestia sa devina ceea ce erau femeile candva, cu rol de perpetuarea speciei.
Daca incerc sa corelez tipologia personajelor literare cu realitatea zilelor noastre, constat ca sindromul femeii depreciate este inca prezent, femeia fiind agresata fizic sau psihic de partenerul ei, de sef sau de societate. O sa dezvolt alta data, explicatii la cele afirmate in aceasta fraza. Ceea ce ma deranjeaza in mod vadit este confuzia care se creeaza intre femeia care isi doreste sa devina apreciata si femeia independenta, inteleasa eronat ca demonica si antiumana.
Independenta, indiferent de gradul ei si de modul de manifestare, sperie barbatul. Il indeparteaza, ii creeaza o stare de neputinta si ii surescita agresivitatea. E de inteles, de ce literatura mentioneaza exemple de femei fragile, incapabile sa sara peste parau si de care se indragostesc barbati ce se simt folositori, atunci cand le pot lua in brate, sa le treaca peste „obstacole”.
Femeia dependenta de barbat creeaza un fel de liniste in inima barbatului si slava Domnului, exista atatea femei care tin la linistea partenerului lor mai mult ca la linistea personala sau pentru care pur si simplu linistea lor e de fapt linistea barbatului de langa ele!
Dar exista si femei care isi doresc pe langa linistea din cuplu si ceva nou in viata lor, cum ar fi sa se descopere mai mult pe ele insele sau sa devina tot mai constiente ca pot progresa din punct de vedere profesional si atunci decid sa puna accent pe dezvoltarea personala, sa-si schimbe cariera profesionala sau sa devina antreprenoare.
O astfel de decizie constituie punctul de inflexiune al luptei pentru independenta si nu reprezinta altceva, decat manifestarea fiintei pentru armonizarea dorintelor proprii, cu ale celorlalti, care, de fapt, acapareaza in mod egoist unele drepturi ale femeii din viata lor.
Independenta este un drept natural, care se obtine printr-un proces constient treptat, tinandu-se cont de ecologia partenerului de viata si a celorlalti din jur. Uneori, presupune chiar renuntarea la persoane dragi si dezvaluie reactii neasteptate din partea acestora, dupa principiul ca orice schimbare aduce o alta schimbare. Numai ca, asa cum schimbarea nu inseamna intotdeauna evolutie, nici independenta nu aduce intotdeauna fericirea mult visata, iar sacrificiul poate a fost prea mare sau uneori nemeritat.
Adriana Ungureanu, autoarea cartii Femeia la 40 ani. Pe Facebook
Master Practitioner NLP, vreaunlp.ro
Sursa: (1) Teza de doctorat „Lumea Feminina in Literatura Engleza si Romana” – Lucia Gabriela Pleniceanu – Universitatea din Craiova, Facultatea de Litere – Craiova 2010