Pentru a manipula o persoană sau un grup putem utiliza tehnici simple și eficiente care ating ”butoanele roșii” pe care putem intui că ținta noastră ni le pune la dispoziție. Este necesar să culegem minime informații în prealabil, sau să ascultăm câteva minute cu atenția persoana-țintă pentru a-i identifica valori și crezuri (convingeri) esențiale.
A. CONVINGERI: fiecare om are mii de convingeri dintre care câteva zeci îi diriguiesc esențial viața și pentru care este în stare să se lupte pe viață și pe moarte. De la modul în care se cresc copiii până la cel în care se conduce țara, oamenii și-au rigidizat ideile aducându-le la statutul de convingeri – credințe-crezuri. Nu toate sunt esențiale dar cele importante le identificați ușor din afirmațiile lor. Dacă îi contraziceți vehement și le persiflați convingerile, îi dirijați să le apere cu toate resursele, deturnându-i de la domeniul sau persoana de care vreți să îi țineți departe. În plus, dacă o faceți în pubicul care contează, iar ei au manifestări exacerbate, le puteți diminua aprecierea participanților, iar NEVOIA DE APRECIERE este o valoare fundamentală pentru orice om.
B. Valori: Sunt conceptele stindard care determină convingerile oamenilor și în consecință mersul vieții lor. Libertatea, nevoia de apreciere, familia, siguranta, puterea, succesul sunt valori pe care orice persoană-țintă abia așteaptă să ți le comunice. Cum le afli le poți contesta. Dacă valorile sunt sus în ierarhia din mintea țintei, toate forțele sale se vor îndrepta spre apărarea valorii atacate. Nu va mai avea timp să concureze cu tine la ”agățarea” persoanei pe care o dorești la petrecere, sau să atragă participanți spre o idee contrară celei propuse de tine. Așa că tu ai timp să te desfășori acolo unde nu doreai să se afirme ținta.
Desigur că aceste tehnici nu le veți aplica dacă intenționați să negociațiun rezultat, sunt destinate situațiilor în care trebuie să eliminați un cârcotaș care vă amenință planul sau un adversar potențial când urmăriți un partener de sex opus, o promovare sau pur și simplu aveți o poliță de plătit.
Starea de furie, îndoială, vinovăție sau orice altă stare emoțională pe care o vom genera țintei o va împiedica să își acceseze resursele și astfel îi diminum sau anihilăm capacitatea de reacție.
Punctele de atac se axează pe valorile persoanei, pe temerile sau speranțele sale; întotdeauna o vom purta în trecut (unde găsim regretele, rușinea, nostalgia) sau viitor (unde viețuiesc temeri, griji, anxietate, mânie) deoarece în prezent nu există stres, vinovăție, regret sau frică:
1. Religie: îi vom ataca cele mai puternice convingeri religioase – bancuri licențioase pentru început, apoi se demolează ritualurile cele mai rigide și mai stupide la care ține persoana (mai puțin recomandat cu musulmanii, am făcut-o personal și m-am trezit cu țeava unui GLOCK lipită de stern, iar un deget nervos se juca pe trăgaci…nu faceți glume despre sora unui musulman)
2. Sex: atacarea bărbaților este simplă, se pun la îndoială dimensiunile și performanțele, chiar paternitatea copiilor pe care acesta îi crede ai săi; le poți contesta aventurile afirmate, le bagatelizezi ”succesul” în relațiile cu sexul opus.
A afirma sau sugera că o femeie nu este atractivă sexual sau este o femeie ușoară are rezultate la fel de dezastruoase pentru echilibrul mental-emoțional, devenind ușor de manipulat într-o stare depărtată de cea în care își poate accesa abilitățile la potențial maxim. Astfel le reducem drastic potențialul de a se apăra sau a ne ataca.
3. Aspect fizic: orice persoană, indiferent de sex dar preponderent femeile, se simte (cel puțin) stânjenită când sugerăm că este grasă (chiar dacă arată foarte bine). De la o burtă proeminentă la un machiaj nereușit, ori o asortare neinspirată a hainelor, toate sunt permise.
4. Vârstă: Nimănui nu îi place să îi sugerezi că este ”bătrân”, sau măcar prea bătrân pentru a fi…sau a deveni…sau a rămâne în domeniul de atractivitate sexuală, socială ori profesională. De fapt, bătrânețea este asociată inconștient cu inutilitatea, boala, neputința și moartea.
5. Apartenență la grup: un banc despre ingineri îl va deranja teribil pe un membru al acestui corp profesional, o va lua personal și va riposta fără a mai fi capabil să observe alte manevre pe care le faci. În realitate, orice atac de acest tip reprezintă o diversiune care distrage atenția țintei și o lasă descoperită. Primul pas este să identifici eticheta-grup (partid, categorie profesională, fundație, organizație, etc) din care persoana –țintă se consideră că face parte. Apoi ataci verbal grupul sau persoane marcante pe care ținta le respectă.
6. Inteligență/abilități: Îi contești capacitatea profesională, abilitățile într-un domeniu în care ținta se consideră profesionistă, îi pui în sarcină contribuții la rezultate dezastruoase, etc.
7. Persoanele apropiate: Atacarea (verbală) soției(soțului)/copiilor/amantei/părinților/rudelor preferate nu se recomandă. Pozițiile devin ireconciliabile iar reacțiile și eventualele prejudicii sunt dificil de prevăzut.
Avocat MANOLE Ionel
www.avocatoradea.ro